Blåsa glas

I helgen var jag och mina två börder och infriade våra julklappar - prova på glasblåsning. Vi fick detta av pappa, och när vi kom dit kunde han inte låta bli så han blåste också en skål. Jag har alltid imponerats av glasblåseri. Det är en helt egen konstform och ett häftigt material. Därför har jag verkligen sett fram emot att få testa om jag kan få en glödande liten klump av glas att bli något fint! 

Det var svårt, varmt och krävde mycket koncentration men med lite assistans så lyckstade jag faktiskt forma till en skål till slut. Kreativ som jag är visste jag redan innan exakt hur min skapelse skulle se ut, men när jag väl började förstod jag att jag fick vara nöjd om jag överhuvudtaget lyckades få till något som liknade en skål.

 


Just nu står den på kylning på glasblåseriet (kyls långsamt ner under flera dagar från 480 grader) så jag har själv inte kunnat granska den. Men jag tror den blev fin. Det är min skål i mitten som ni ser tar form när jag trycker ut kanterna. Den är rosa krackelerad och lite charmigt ocentrerad. Så fort jag får hem den måste ni se den!

Vad ska jag ha den till? Som en godisskål såklart!



agnes

lova att du lägger upp bild sen, superspännande! är verkligen imponerad, den ser jättefin och jämn ut ju :)

2012-03-13 @ 19:55:03
Andrea

Åh, vad häftigt! Det skulle jag också väldigt gärna vilja testa. Vet du vad det kostade?

2012-03-14 @ 01:16:17
Pauline

Det fanns olika saker man kunde blåsa, till olika priser. Vi var på Tobo Glasblåseri, lolla på länken nedan så finns priserna!



http://www.toboglas.com/egensida/aktiviteter/501

2012-03-14 @ 11:51:47
URL: http://sofiapauline.blogg.se/
Isabelle

Men vilken rolig julklapp! Jag har själv varit på ett glasmästeri på malta men vi fick aldrig testa att göra något eget. Skålen ser riktigt fin ut spännande att få se det färdiga resultatet sen!

2012-03-14 @ 12:22:30
URL: http://fruhogstadius.blogg.se/
Emmy

Bilden på Estrid (den näst längst ner till höger)är som att få en förglimt av hur Estrid kommer att se ut i tonåren, när hon inte längre är en liten flicka utan en ung dam.

2012-03-14 @ 22:22:28


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: