Pepparkaksbak är min paradgren

För varje år som gått har jag blivit mer och mer rutinerad på att handskas med den hemmagjorda degen för att få de godaste och finaste peppisarna. Degen ska vara tunn, innehålla dubbel mängd kryddor och kavlas direkt på smörpappret.

Varje år vill man såklart ha någon ny form, så just nu äger jag 57 pepparkaksformar. Eftersom jag gillar de flesta och vill att alla ska få bli kakor, innebär det att det lätt blir ganska många pepparkakor i slutändan. Fast det bara är november så är redan 1 kg deg bakad och uppäten (eh... Johan?), därför gjorde jag igår en ny sats. Jag hoppas att 2,4 kg räcker fram till jul?
På min plåt trängs djur från alla världens hörn och tidsperioder. Här ligger julbocken skavfötters med t-rex och elefanterna böjer sin snablar för att ge plats åt isbjörnar. Det är en härlig bladning där alla är välkomna oavsett art eller rastillhörighet. Alla smakar vi gott på insidan.


Isabelle

Oj, det var en rejäl samling formar det. Själv äger jag bara tre: hjärta, stjärna och en julbock. Jag "fuskar" alltid med köpedeg men min svärfar bakar på egengjord och de blir en helt annan smak!

hoppas ni får en fin dag, kram

2011-11-30 @ 13:21:52
URL: http://fruhogstadius.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: