Besök på nya dagiset

Vi gjorde ett besök på Estrids nya förskola idag. Det visade sig vara en ganska stor förskola, till skillnad mot där hon gick i Visby. Men de hade stora lokar och möjlighet att dela upp barnen i mindre grupper. De har egen kokerska och en enorm utegård med allt man kan tänkas vilja leka med som liten. Kändes bra. Estrid stod och slet i mig och ville springa iväg och leka på en gång! Blir nog inga problem för henne att trivas där. I augusti är det dags. 

De har också blandade åldrar (1 år - 5 år) i grupperna. Alltså ingen små- och storbarnsavdelning. Finns ju både för- och nackdelar med det. Jag tänker att de stora barnen kanske inte får den stimulans de behöver mednas de allra minsta inte får möjlighet att vara små. Samtidigt kan det lära de större barnen att visa hänsyn och de mindre lär sig mycket av de större. Hm. Ni som har så på era barn dagis, hur funkar det?

En sak som kändes bra med det är att Estrid och Signe i så fall kommer gå tillsammans, när den dagen kommer.


elin

jag är förskolelärare under utbildning och på alla förskolor (även där det är åldersindelat) så delas gruppen alltid upp. så estrid kommer antagligen inte vara med 1åringarna när det t.ex. är mattesamling. pedagogerna är förhoppningsvis välutbildade och sätter då barnen som ligger på samma nivå ihop.

2011-06-07 @ 17:04:07
Annelie

Vad skönt att Estrid verkar trivas =)



Axel går på en avdelning med blandat 1-5 år och jag tycker att det fungerar väldigt bra. Jag tänkte också som du först (och gör väl fortfarande ibland) men jag ser det inte som någon nackdel =) På Axels avdelning är gruppen väldigt bra just nu. De små lär sig av de stora (på gott och ont) och de äldre lär sig att visa hänsyn mot de yngre. Sedan så jobbar de uppdelade i grupper ganska mycket. De större barnen får exempelvis göra utflyckter varje vecka, för att göra det lite med "speciellt".

Sedan ska ju Elsa börja i samma barngrupp. Det känns bra eftersom jag vet att personalen känner oss och vi känner dom. De känns också skönt att de kan ha varandra på något sätt...

Så sammanfattningsvis tycker jag de fungerar bra men blandade åldrar =)



Hoppas ni mår bra annars, och grattis till huset =)

2011-06-07 @ 20:05:02


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: