Kåldolmar



Okej, alla kanske inte gillar den här klassikern, men jag älskar den och tänkte därför ge mig på ett seriöst husmoderförsök och göra egna. Receptet är ursprungligen Per Morbergs, men jag gjorde lite annorlunda med kålet. Jag sticker inte under stolen med att jag är mallig över mina dolmar. Det blev både snygga och goda. Sen var de perfekta att ha frysta och bara plocka upp till middag. Yes.

Antal portioner: 4 - 6

Du behöver
1 st vitkålshuvud
400 g nötfärs
½ dl grötris
1 dl grädde
1 dl mjölk
2 st ägg
3 krm salt
2 krm nymalen peppar
1  knivsudd kryddpeppar
2 msk smör
2 msk sirap

Gör så här
Skär ur roten på kålet och bryt försiktigt bort ca. 10 blad. Bladen formar små skålar, så lägg dem i varandra och koka i mycket vatten tills det blir så pass mjuka att de går att böja, men koka inte så att de mjuknar helt. Koka riset och låt det svalna. Blanda färs med ris, ägg och gräddmjölk. Krydda.

Lägg ut bladen och fördela färsen jämnt. Skär bort den tjockaste biten längst ner på bladet, det gör det enklare att rulla. Vik in kanterna och forma en dolme. För mig blev det mer att vika till små paket, men det gick lika bra. Bryn ovansidan i smör. Lägg dem sen med skarven ner i en smörad ugnsform.
Rippla på sirap och stek i ugnen 225 grader ca 25 min. Ös då och då med sky.

Supergott med brunsås, potatis och lingonsylt!


Jossan

Åh vad gott det såg ut. Saknar mormors koldolmar, men det där receptet måste jag prova! =)

2011-02-27 @ 09:56:15
URL: http://haggman.wordpress.com
stina sohlberg

Åh fy fan vad gott!!! Jag älskade kåldolmar när jag var mindre men har inte ätit det på flera, flera pr eftersom jag inte äter kött. Men nu när jag snart kommit hem från utlandet ska jag pröva att laga dessa fast med sojafärs istället för kött :) gud vad gott, jag längtar! dina såg fantastiskt goda ut. Som hämtat ur en kokbok!

2011-02-28 @ 03:26:40


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: