Gipsavgjutningar i Play-doh



Det här har jag och Estrid ägnat hela dagen åt - gipsavgjutningar! Det är tradition här hemma att en gång om året föreviga händer och fötter, och denna gång blev också den första för Signe. Det är så kul att spara! Jag är lite ut av en sucker för dokumentation av barnens utveckling (därav denna blogg), så detta är verkligen något jag älskar att pyssla med och sedan spara för att se tillbaka på!

Avtryck 2008     
Avtryck 2009  
Avtryck 2010  
Avtryck 2011
(detta inlägg!)  

Men den här gången testade jag något nytt. Tidigare har jag använt trolldeg, men nu testade jag Play-doh. Vilken skillnad! Med trolldegen måste jag ju "baka" avtrycken i ugnen för att få de hårda, och sedan hälla i gips. Det tar lång tid och man har bara en chans på sig att få det bra eftersom trolldegen är förbrukad efter en gång. Med Play-doh kan man i stället göra sitt avtryck och direkt hälla i gips, vänta sedan en timme och avtrycket är klart! Degen är det bara knåda ihop igen för att göra nya avtryck om man vill. Jag blev så till mig att jag började plocka fram ponnyhästar, krokodiler, hundar och andra plastdjur och gjorde gipsfigurer som Estrid målade med vattenfärger. Hur kul och enkelt som helst!

Det enda man kan tänka på är att Play-dohn blir superkladdig och ibland fastnar på gipsavgjutningen, men det är bara skölja under varmt vatten så försvinner det. Dessutom blir Play-dohn väldigt blöt av vätskan i gipset, men låter man klumpen ligga framme en stund och torka till efteråt är den som vanligt och går att använda igen.

Men det absolut bästa är detaljerna man får av Play-dohtrycken! Se vilken skillnad. Man kan till och med se tydliga veck i handen, rynkorna under hålfoten och näst intill fingeravtrycken. För att få fin form på avgjutningarna tog jag en tésil (man tager vad man haver!) och slipade lite runt kanterna så de blev runda och fina.




Grymt. När allt är klart ska Estrids och Signes första avtryck pryda ett tittskåp på väggen. Blir nog bra!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: