Estridhs boktips till alla föräldrar!



En ny kategori - "Estridh 3 -4 år". Jag som nyss la in "2 - 3 år" och undrade om jag fortfarande skulle blogga när hon var 3 år. Och nu sitter vi här. Jaja, det var inte det jag skulle skriva om nu.

I mellan åt har Estridh väldigt stark vilja, om jag uttrycker mig milt. Vissa dagar är mer intensiva än andra, och då duger ingenting jag säger eller gör. Hon är helt oresonabel och allt är tvärtom. Jag tycker det är jättesvårt att veta hur jag ska bemöta henne när hon blir sådär enormt tvärtom och trotsig. Det som funkade så bra förut, funkar inte alls längre! Nu när jag har Signe också har jag varken tid eller tålamod att ta konflikter och trotsiga diskussioner.

Så jag lånade den här boken!
Den är jättebra! Jag har läst de kapitel som känts relevanta utifrån Estridhs ålder och jag har lät mig massor. Förut var det så lätt att bara tro att hon var dryg och jobbig vissa dagar, men nu kan jag förstå henne på ett helt annat sätt. Jag vet varför hon gör så. Därmed kan jag också förhålla mig till henne på ett bättre sätt och slippa gå in i konflikt.

Framför allt förstod jag att Estridh knappt är trotsig alls. Hon är ju en ängel jämför med många barn som beskrivs i boken! Jag fick perspektiv på situationen och förstod vad otroligt duktig och behjälplig Estridh faktiskt är, mestadels av tiden. Självklart måste hon också testa gränser, möta motstånd och ha konflikter. Det är ju så man lär sig livet! Och nu när jag läst den här boken och fått en helt annan syn på hennes "trots". Ett tips alltså!


Grandinar'n

Svar:

Mmm, det känns lite tufft just nu och har gjort det i nästan 1v... Men jag vet ju att det blir bättre om någon månad...



Ja, Joni och jag diskuterade faktiskt idag ang magdroppar, men vi kom inte ihåg riktigt från när man kunde börja ge det. Ska absolut kolla upp det.



Kram på dig och fina familjen!!!

2010-10-22 @ 19:45:43
URL: http://ceekaay.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: