5-veckors kontroll & 3-års kontroll

Signe skötte sig fint. Hon visade sig från sin bästa sida, log åt barnmorskan och höll upp huvudet själv. Hon är nu 57 cm lång (+ 2 cm på 2 veckor!).och väger 4790 g. (+370g. på 2 veckor). Allt bra med andra ord.

Sen var det dags för Estridhs kontroll, som inte gick fullt lika bra. Eller jo, hon mår ju bra och utvecklas såklart. Men det var inget hon ville visa barnmorskan. Estridh pratar nämligen alltid frebrilt när hon leker, men just idag sa hon inte ETT ord. Inte ett endaste! Barnmorskan satte sig med en väska och började plocka fram olika djur och fråga Estridh vad de hette. Men utan svar. Jag vet ju att hon kan! Hon kan massor! Hon kan alla färger, hon räknar till tretton, vet vad alla djuren och deras ungar heter. Allt! Men inte hjälper det att jag säger att hon kan, när ungen verkar stum.

Barnmorskan föreslog hembesök för att få höra Estridh prata. Men vi bestämde att nästa gång vi kommer dit får Estridh leka i bakgrunden, utan fokus på sig själv. Kanske går det bättre då.

För övrigt var allt bra med Estridh också. Hon är en smal 3-åring som följer sin egna, smala tillväxtkurva. 94 cm och 12,7 kg. Men eftersom hon redan mäter jättebra, ville de att vi blandar i en extra smörklick i hennes mat. Om man ändå hade sånna beskymmer...

Nu har jag förresten påbörjat min blonda förvandling. Kissgul än så läng. Men det löser sig nog, det också.



Anonym

en lätt tjej ni har min 1 år och 8 månaders pojk väger 12,7 och är på normalkurvan :P

2010-10-28 @ 18:58:10


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: