Inte, inte, inte!

Nu är dotra inskolad och klar. Hon älskar dagis! Jag älskar dagis! Får så otroligt mycket mer gjort nu när hon kan vara där några timmar. Då kan jag ägna mig helt åt barnen när hon kommer hem, utan att känna att jag borde gjort en massa annat, också.

Vi har haft en par riktigt behagliga dagar, jag och Estridh! Jag tänker mig för både en och två gånger innan jag talar om/tjatar/uppmanar henne till diverse saker. Framför allt väljer jag mina strider. Kasta leksaker på hela golvet, inte hänga upp kläderna i hallen och slaska med vatten i diskhorn är några av de saker som får stå åt sidan just nu.

Däremot finns det en stid som är ständigt återkommande - att vara försiktig med Signe! Eller egentligen är hon försiktig, så omtänksam och kärleksfull som en 3-åring kan bli. Men ändå måste jag tjata hela tiden... Inte väcka henne när hon sover, inte rulla runt henne som en korv i sängen, inte lyfta henne själv, inte gunga för högt på babysittern, inte kladda mat i hennes hår, inte, inte, inte... Estridh gör ju inget av detta för att vara elak, för är det någonting Estridh verkligen vill så är det att vara snäll mot sin lillaystser. Gosa, pussa och krama. Ibland lite väl mycket och för hårt. Jag hör mig själv säga "Nej, akta hennes huvud!", "Var försiktig!", "Nej, inte så hårt!". Bla bla bla. Jag kan ju inte gärna låta henne släpa omkring själv på det lilla spädbarnet. Samtidigt är det svårt att bli arg, eftersom hon gör det för hon tycker så mycket om Signe. Så vad gör man...?

Estridh bjuder gärna på motstånd när hon blir tillsagd, vilket inte underlättar saken. Men de dagarna hon varit på dagis har hon varit betydigt mer mottaglig för mina uppmaningar när hon kommit hem. Hon är inte fullt lika obstinat. Det bådar väl gott för framtiden?





Nu sover hon middag och Signe ligger över mina ben och dregglar. I kväll är det Idol (hejja Jay!). Då ska jag unna mig chokladpudding och en kopp té. Bara för att jag varit så himla duktig och varken småätit eller klämt i mig osunda saker på massor av dagar.

Nu ska jag vakta en auktion på Tradera, mörkbruna jodphurs. Undra varför folk börjar buda om varandra när det är flera dagar kvar på auktionen? Väntar man tills auktionen går ut blir det ju billigare. Nåja. Jag ska ha skorna. Det har jag bestämt.

Puss & hej!


rebecka

Hahah. Tänkte att " OJ, katten såg lite pressad ut där mellan er.." Sen såg jag ju att det var ett tröj-tryck :D

2010-11-05 @ 20:22:07
URL: http://www.minmoa.se
Andrea

Får jag påpeka att kategorin 3-4 år ännu inte syns i sidopanelen? Det är ju ingen stor grej, men jag tänkte att du kanske inte sett det?

2010-11-06 @ 00:13:47
Andrea

Förresten, du kanske redan har tänkt på detta. Men jag tänker att eftersom det trots allt är något positivt att Estridh vill ta hand om Signe, så kanske ni kan uppmuntra henne att göra det på andra sätt, så att det blir "du kan göra så här istället" och inte "gör inte så!". Så slipper du låta så negativ och Estridh slipper känna att hon gör fel.

2010-11-06 @ 00:22:28


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: