Kaninen Kajsa har flyttat in hos oss

Tänk vad mycket som kan hända på en dag, saker man inte alls räknat med på morgonen när man vaknar. För i dag har vi nämligen fått en ny familjemedlem här hemma - kaninen Kajsa!

Vi har pratat om att skaffa en kompis till Thilde under en tid, men inte hittat någon lämplig. Så fick jag höra min kollega på jobbet berätta om en hittekanin som hon tagit hand om. En kanin som sprang lös i grannskapet och varit vanvårdad av sina tidigare ägare. Barnen i familjen hade kastat kaninen till varandra, slagit den med bandyklubbor och föräldrarna har hotat med att släppa ut kaninen om inte barnen skärpte sig. Sagt och gjort! Nu var kaninen ute i det fria, och dem helt fria från ansvar! Trodde dem.

Jag blir så otroligt ledsen och förbannad när jag hör sånt här! Det är inte konstigt att barn inte lär sig visa respekt, ta ansvar och känna empati för djur när föräldrar beter sig så. Man tar på sig ett ansvar när man skaffar ett djur, på precis samma sätt som man har ansvar att se till att djuret får det bra om man inte kan ha den längre. Nej, usch... Jag blir så ledsen! Hur kan vuxna människor göra så? 


Kajsa myser tillsammans med Estridh



Hon är en ganska stor vädurskanin :)


Så efter att ha hört detta var det inte svårt att erbjuda detta lilla liv ett hem hos oss! Johan plockade upp henne på vägen hem från jobbet redan ikväll och hon har visat sig (trots hennes bakgrund) vara en helt underbar, tillgiven och kelig kanin!

Förresten: Hennes och Thildes första möte inte riktigt blev som vi hade planerat... Thilde visade sig ganska omgående inte vara någon Thilde längre - utan en kille! Jag och Johan var helt chockade, eftersom vi tänkt oss dem som bästa väninnor. Men de gillar varandra ändå, om jag säger så :) Vi har ju sedan tidigare, när vi ville skaffa en kompis till Thilde pratat om att ta en hane. Nu blev det tydligen så (... fast inte på det sättet vi tänkt!)

Så mycket har hänt idag! Vi fick en kanin till, och om sådär en månad kanske vi har ännu fler :)



Annie

Åh, vad fin hon var. Tur att hon får komma till ett mycket bättre hem där hon får omvårdnad och kärlek! :)

2010-05-07 @ 21:04:25
URL: http://anniemolarin.blogg.se/
Sara Noomi

Åh vad bra gjort! Vad roligt för er och framförallt för kaninen! Och söt är hon!



Min erfarenhet säger att djur som blivit illa behandlade ofta är extra trevliga och gosiga när de äntligen får kärlek och respekt, jag har själv en hittekanin som är helt fantastisk dock är hon väldigt blyg för okända människor, men det är ju förståeligt.



Tänkte bara för säkerhetsskull höra (nu kommer det låta som att jag nervärderar era kunskaper, så menar jag verkligen inte!!) om den andra kaninen, har ni sett ett hankön på honom? För även honkaniner "rider", det är både ett dominansbeteende och ett beteende som unga djur ibland gör utan att vara helt medvetna om varför de gör så (alltså ren instinkt). Vill bara uppmärksamma det... :)



Kramar!

2010-05-07 @ 22:04:36
URL: http://imoon.blogg.se/
Anki

Men fy vad hemskt!

Jag har själv tagit hand om massor av sommarkatter och de djuren som har haft det lite tufft tycker jag själv alltid har blivit de mest tillgivna tillsut.

Hoppas att funkar fint i fortsättningen också för nya kompisen!

2010-05-07 @ 22:20:52
URL: http://annkristinjenssen.blogg.se/
Lisa

Vi har en massa strykarkatter här hemma i skogen som varit nåns sommarsällskap, bara det säger ju lite om hur folk tänker. Nu lever de på vad de kan fånga i naturen samt vad de kan tänkas norpa åt sig när nån glömt stänga sin altandörr eller ett fönster. Med jämna mellanrum kommer kommunjägaren u och skjuter av ett gäng, för kastrerade är de ju såklart inte heller. För några år sedan hittade mina föräldrar en övergiven sommarkatt å sin båt som de lyckligtvis kunde omplacera.

Jag har alltid varit för att man skulle införa etologi samt sunt förnuft i skolan, och det står jag fast vid.

2010-05-08 @ 14:41:36
URL: http://lathundarna.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: