Vecka 32

Bebisen är ca. 44 cm från hjässa till häl och barnets vikt är ca. 2000 gr. Huvudets omkrets är 30 cm. Musklerna utvecklas och fett inlagras under huden, så de flesta rynkorna i ansiktet är borta.

Jag äter nu Niferex (järntillskott) efter barnmorskans ordination, och till min förtjusning märker jag ingenting av dem! Jag som pratat så illa om mina järntabeletter och givit dem ett ont öga varje gång jag öppnat medicinskåpet, men det får jag allt ta och sluta med. Förhoppningsvis ger dem mig och bebisen vad vi behöver och då är jag nöjd.

Man skriver ju annars väldigt mycket om siffror, veckor, kilon och centermetrar och de fysiska förändringarna när man är gravid. Men jag skulle vilja nämna hur häftigt det är rent mentalt att vänta barn! Det känns som om bebisen i magen vilar i ett eget universum fyllt av lugn, värme och harmoni som sprider sig ut i hela mammakroppen. I bland tror jag att känslan även når människor i min omgivgning. Som en vilande kärleksbomb som bara väntar på att komma ut. Explodera. Sprida kärlek runt omkring sig och ge mitt liv en mening. Det räcker att stanna upp och lägga handen på magen så känner jag den där magiska men samtidigt så självklara känslan. Kärlek. Kärlek i en rund och mjuk förpackning!



Man brukar ju se att magen sjunker ner alldeles innan förlossningen, men jag tycker min mage varit väldigt långt ner hela tiden? Liksom, "droppformad" om man säger så :)


Mår: Har haft min första kramp-i-vaden-upplevelse som inte var någon höjdare. Magen är i vägen, får sammandragningar för minsta lilla och ryggen gör ont om jag sitter länge. Men jag mår väldigt bra, fast jag känner mig tung och otymplig.

Vikt: +10 kg (oförändrat sen 4 veckor tillbaka)

Dagar kvar till förlossning: 61 st





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: