4H-gården

I går var vi till 4H-gården här i stan, tillsammans med Estridhs farmor. Kanske är det bara jag som inte hade en aning om vad 4H-gårdarna var för något.. men det är i allafall ett koncept där man jobbar för att barn och ungdomar ska få möjligheten att se och tand hand om svenska lantdjur. 4H-gårdarna finns runt om i landet (och även utomlands) och står för hjärta (medkänsla), huvud (kunskap), hand (färdighet), och hälsa (ett sund levnadssätt). Man har helt enkelt samlat en massa fina gamla "laggårdsdjur" som man får komma och kika på ur mycket man vill! Höns, getter, hästar, kossor, grisar och en och annan bondkatt.

Eftersom jag är en riktig bondtjej ut i fingertopparna så är det skam att mitt barn aldrig sätt en kossa (annat än på bild) vid 1 års ålder. Men idag var vi äntligen dit! Riktigt trevlig var det. Vi såg en ruskigt stor sugga, klappade getter och såg när en av katterna åt upp en mus. Här kommer bilderna:

 

Estridh och farmor går hand i hand på väg mot kaninerna


Johan tar en mysbild på oss två



Kaninerna var jättespännande!



Estridh skrek av glädje när hon fick syn på dem, så kul var det!


Sen hälsade vi på Estridhs favoritdjur - katten!


Vem har vi här då...? Storsuggan!


Jag har aldrig sätt en sån stor gris!


Estridh blev jätterädd och grät när den kom mot henne.. Om jag var lika lite som henne hade jag också blivit rädd!


Nöffie


Den hade som svinborst på ryggen, kändes precis som en igekott!


Kossa-muu var fanns också på gården



Små söta getter (de var också läskiga tyckte Estridh)



Nu ska tjejerna ut på en liten ridtur


Den minsta hästen hette Madonna, den gillade Estridh!!


Titta vilken fin häst!


Tänk att man kan vara så liten som Madonna fast man är närmare 30 år gammal!


Estridh får syn på att Johan har tuggummi i munnen, det är spännande.


Emelie

Åhh, vad ni ser ut ha det mysigt på bilderna, och verkligen en kul grej för estridh!



Ha det bra, kram emelie.

2009-03-09 @ 13:44:32
URL: http://hemeli.blogg.se/
Sussie

Hej!

Jag skulle vilja höra med dig om en sak.

Jag funderar på att hyra stuga på gotland i sommar och är lite nyfiken på vart ni hittade stugan som ni hyrde? Den såg så otroligt mysig ut och låg fint till. Var det privat eller via företag? Vad kostade det osv?

Vi hörs och ha det så bra!

Kram

2009-03-09 @ 19:56:28
URL: http://metrobloggen.se/sussie
stina

Det är sådana här saker som skiljer er från andra unga föräldrar.

Ni gör så himla mysiga och värdefulla saker med er fina dotter.

2009-03-09 @ 20:55:52
URL: http://stinasohlberg.blogg.se/
anne

hej.. har du tänkt o åka till mammablogg galan?

2009-03-09 @ 23:43:39
URL: http://lyckligmamma85.blogspot.com


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: