Gör din egna sushi

Nu ska jag visa er hur man gör egen sushi. Det är superkul och med lite övning faktiskt ganska enkelt! Under ni över något eller vill lägga till någon viktiga detalj i detta så hör av er vettja! Här kommer ingredienserna som jag använde, tänk på att man kan ha i nästan precia vad man vill!


Ingredienser (ca. 70 bitar):

400 g lax som varit fryst i minst 2 dygn
½ gurka
½ paprika
½ burk tonfisk
3 msk gräddfil
ca. 5st crabfish bitar 
500g ris
risvinäger
socker
sjögräsblad (finns att köpa på ICA i sushihyllan)


Grönsaker, crabfish och sjögräsbland som ska användas för att göra makibitarna (rullarna)


Ett tips! Använda vanligt grötris (som man gör risgrynsgröt på) i stället för sushiris. Det speciella sushiriset är 3 gånger så dyrt och smakar precis likadant som grötris. Till höger ser ni en liten blandnig som man ska hälla över riset och röra om när det är färdigt. Det innehåller 4 msk socker, 4 msk risvinärger och 4 msk vatten.


En rullmatta, ett sjögräsblad och lite ris. Så här ska det se ut!


Det ska ska bli vanliga, klassiska makis. På med crabfish, gurka, lax och lite wasabi på riset. Sen rullar man ihop den till en härlig korv!


Här gjorde vi en annan variant. Kladdet ovan på riset är en tonfiskröra med gräddfil. Sen har vi crabfish, gurka och paprika på. Mums! Det är det som är så kul med sushi, man kan gör precis hur man vill!


Sen skär man bara korven i lagom tjocka bitar. Visst ser det gott ut?


Den här har tonfiskröra i sig, därför ser den sådär god och kladdig ut innuti.


Inte dåligt med 71 bitar! Laxbitarna i mitten är ju superenkla att göra. Rulla en avlång boll av riset och lägg på en laxskiva bara.


En riktig festmåltid efter träningen!

Tänk på vad mycket billigare det är att göra egen sushi mot att köpa. Speciellt om man äter sådära en 30 bitar som jag gör. Det skulle kosta närmare 200 kr om jag skulle köpa i butik (borsätt från buffé då...) men vi räknade ut att kostnaden för dess 71 bitar blev ungfär 40 kr. Lätt värt. Sen är det ju extra trevligt att äta någonting man lyckats knåpa ihop själv!

Lycka till!


stina

men vad gott!

åt precis sushi idag och när jag sa till min morfar, som undrade vad det kostade med de där små bitarna, svarade jag 65 kr och kände faktist att det är rätt dyrt.

Det där skulle jag absolut vilja prova att göra själv. såg supergott och kul ut :)

2009-02-09 @ 21:02:44
URL: http://stinasohlberg.blogg.se/
Andrea

Avokado, tofu och stekt svamp är mitt tips, framför allt om man vill laga vegetariskt.

2009-02-09 @ 21:09:38
Anonym

2009-02-09 @ 22:09:23
Anonym

Har aldrig käkat sushi men det där ser lockande ut :)

2009-02-09 @ 22:09:48
vintageretroprinsessa

Mums :)

duktig du är :)

Hur orkar du 30 bitar ?

efter 15 är jag mätt :)





kraaaam

2009-02-10 @ 10:15:49
URL: http://bambii.blogg.se/
Mia

En liten fråga. Brukar du köpa färsk lax och frysa själv, eller fungerar det lika bra att köpa redan fryst lax (tex fyra såna där pinnar från ica) och använda den?

2009-02-10 @ 10:48:53


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: