Julstök

Julen närmar sig med stormsteg! Lyckligt lottade som vi är, har hela familjen tre veckors semester tillsammans över jul och nyår. Det är underbart!

En vecka har redan gått och vi har pysslat massor. Pyssel är ju lite av min hobby som ni kanske vet, och vilken högtid är då inte mysigare än julen?! Att dessutom få vara hemma tillsammans och bara göra det som faller in är ultimat. Johan har huggit gran, gjort senap och fixat skinkan. Jag har bakat lussekatter, pepparkakshus, julgodis, lagt in sill och pressgurka samt tillverkat en alldeles egen ljuskrona som ni ser här nedan!


På en grund av kvistar har jag byggt på kransen med gransris. Två sidenband som korsar varandra blev hållare och ljusen är fästa med ståltråd och folié. I stort sätt sånt som finns hemma - snyggt, enkelt och personligt!


Det finns säkert mer brandsäkra ljushållare för detta endamål att köpa i hobbybutiker, men jag var lat och gjorde egna.



Julklapparna går också dem i pysslandets tecken och består av hantverk och hembakt. Resten får bli överraskningar! Ja, julen är minst sagt en mysig högtid. Jag älskar den! Just nu går jag bara hemma och julstökar, myser och äter pepparkaksdeg. Ute var det 20 minus idag och ett tjockt snötäcke har bäddat in vårat hus.

Detta är egentligen första året som Estridh ser snö på riktigt, förra året var hon ju så liten.. Det första som kom ur hennes mun när vi tittade ut genom fönstret var "Oj oj oj mamma, titta! SNÖ! Mums mums!". Sen dröje det inte länga fören hon gjorde slag i saken och åt snön som fastnat under mina skor i hallen...

Nu ska jag se om Johans julskinka får godkänt, göra några fina mackor och sen mysa ner mig i soffan. Puss & kram!


Elin

Otroligt vacker ljuskrona, gjorde du stommen du bundit granriset på av ståltråd? Riktigt riktigt fin :)

God Jul!

kram Elin

ps. efternamnet är björklund och jag är en 86a född i älvkarleby, du kanske känner igen mig..)

2009-12-20 @ 10:12:59
URL: http://elinbjorklunds.blogg.se/
angelica

God Jul till hela familjen :)

2009-12-20 @ 10:55:22
Sofie

Jättefin! Önskar att jag va lika pysslig som du!

2009-12-21 @ 10:11:39


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: