Estridh 11 månader!

Jag och bebisen tar det lugnt idag. Har sovit och legat i sängen och bara myst och hissat snor tillsammans fram tills nu. Funderar på om vi ändå ska orka oss ut på en uppfriskande promenad? Vi får se. Här är iallafall några bilder på Estridh. De är någon dag gammal men hon var så söt på jag lägger upp dem ändå :P


Estridh leker på hennes nallepuh bil



Stora tjejen!


Hon fyllde ju 11 månader i förrgår! Det är inte långt kvar till året nu. Jag förstår inte hur fort tiden gått! Snart är det 1 år sen jag låg på sängen och kände av värkarna, var överlycklig över att vårat okända lilla mirakel där inne äntligen hade bestämt sig för att komma ut! Tänk vad mycket hon har lärt sig sen dess! Nu kan hon:

- Ta några stadiga steg på egen hand (14 som mest). Men hon är lite för feg för att våga knalla några längre sträckor.

- Stå själv och ställa sig enkelt utan någon hjälp

- Spela på munnen med handen och fingrarna (som en indian, ni vet.) Gör det gärna på oss och gillar om vi gör det på henne.

- med sin gåbil

- Vinka

- Klappa händerna

- Kramas

- Pussas

- Dansa när hon hör musik

- Klättra upp & ner för trappor

- Gå ner
själv från sängen och  soffan

- Tycka på knappar för att öpnna eller starta saker

- Försiktigt öppna och stänga kökslådor utan att klämma fingrarna

- Förstår olika ord som: Där, kom, titta, hennes namn, fiskarna, näsa, fot, tutte, nej, försiktigt mm.

- Vet vad man har olika saker till: Borstar håret med hårborsten, gör rent toaletten med toaborsten, håller telefonen mot örat, försöker ta på mössan på huvudet, ta på strumpan på foten, kan lägga vissa formade klossar i passande hål mm.

- Busar och hittar på saker själv: Låssas att hon tar en sak och stoppar den i munnen, smackar sedan högt när hon låssas att hon tuggar på den. Det kan vara mitt hår, min armbåge, mina ögon men oftast mina ögonbryn. Tar en liten hårtes från mig och försöker kittla mig under näsan men den. Vill sedan att jag tar den och kittlar henne.

- Titta sig i spegeln och peka på sin näsa och sitt hårspänne.

- Försöker följa med i rörelserna till Imse Vimse Spindel

- Hon tar bestämt tag i en och knuffar undan en om mn skymmer något hon tittar på, tex. TV:n

- Gnäller och sträck sig bestämt efter det hon vill ha.

- Hon kan tigga, härmas, fnissa bara för att det är kul, pincettgreppet och massor mer...


Pauline

Åh hon är så söööööt att man bara dör!

Jag längtar SÅ efter att få sluta med mina ppiller, invänta dagen då man misstänker att det kommer bli ett plus på stickan, se magen växa och sen se det lilla miraklet komma ut!

2008-09-23 @ 14:13:44
URL: http://paulinemartens.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: