Besök på Estridhs förskola

Den verkar bra, hennes förskola. Den är liten och mysig med trevlig personal med bra inställning. Mycket lekyta och en fin lekplats utanför där de är ganska mycket. De dokumenterar mycket, så varje barn får sin pärm där de skriver in barnet utveckling och framsteg. Man fotograferar också mycket från utflykter och andra temaarbeten. På förskolan fanns det 15 barn mellan 16månader - 3 år. Estridh blir minst i gänget! 


Förskolan där hon börjar dagen efter hennes 1 års dag!

En sak som jag hade hoppats på var att de lagade maten själv på förskolan. Men maten kommer från en grundskola i närheten och man håller den varm tills förskolebarnen ska äta. På en annan förskola vi kikade på lagade sin egna mat och barnen fick vara med och hjälpa till. Man bakade i köket tillsammans med barnen och såg det som en viktig del. Men så är det inte här, det är synd. Inte för att jag tror att det ä dålig mat, men hemlagat är alltid hemlagat och dessutom tycker barnen om att hjälpa till och vara delaktiga i köket. Men men, vi får väl göra det desto mer hemma istället.

De verkade ha det riktigt skoj där. Vi pratade mycket om inskolningen och fröken var lika förvånad som alla andra som träffar Estridh hur lätt och självständig hon är. Jag tror inte inskolningen blir några problem, vi är ju ganska trygga och lugna alla tre och Estridh är ju van att vara med andra barn och vuxna.


Har ni sett någon skillnad på min hårfärg föresten? Det kanske bara är jag som tänker på det... Jag har färgat det och blev väldigt nöjd med nyanserna faktiskt. Det är nu lite mörkare under, jag vill att det ska se naturligt blont ut och det tycker jag att det gör!

Sen känns det ju onekligen lite grymt att lämna bort henne när hon är så liten. Men vad har vi för val? Jag vet i allafall att hon kommer ha det bra där. Och om Estridh fick välja på att gå hemma med en fattig mamma och en pappa som aldrig är hemma eller vara på förskola och ha två välbärgade föräldrar som har råd med både ett större boende = att hon får eller eget lekrum + ett framtida syskon så tror jag hon skulle välja att gå på förskolan :P Eller vad tror ni?


Pauline

Det låter verkligen som en jättemysig o bra förskola, minus matlagningen som du skrev. Men det är såpass litet minus så tror hon får det bra ändå :) maten kan ju vara supergod ändå så bara att hoppas hon tycker om den.



Ditt hår ser så friskt, tjockt o mysigt ut! Bara längtar tills mitt eget vuxit ut o fått en längd, kommer aldrig klippa av det igen...

2008-09-19 @ 13:23:53
URL: http://paulinemartens.blogg.se/
Anonym

mycket prat om småsyskon hela tiden

ni har ju redan en bebis! :D

2008-09-19 @ 14:28:10
Anonym

Verkar vara en bra förskola. Vad bra att det inte är så stor barngrupp, då får pedagogerna mer tid för varje barn vilket är otroligt positivt!

2008-09-20 @ 11:50:12


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: