Mitt livs första föräldramöte

Snart ska jag läsa en bok tills jag somnar för jag är väldigt mörkrädd.

Pappa har precis åkt hem, kvällen tillsammans med Estrih gick jättebra. De hade lekt en massa och pappa hade fått massor av slemmiga pussar (: För min del var föräldramötet en spännande upplevelse. Vi drack kaffe och Early Grey-te under de kommunala lysrören och log vänligt mot varandra när vi presenterade oss själva och våra barn. Fröknarna hade delat upp barnen i 3 grupper om 5 barn utifrån ålder och mognad. Estridh (eller Edith som de hade tryckt upp på alla listor och namnlappar...) är i gruppen Igelkotten och kommer ha utedag på Onsdagar. Fredagarna är mysdagar då barnen får göra vad de själva vill. Annars leker man och jobbar efter olika tema i de olika grupperna utifrån vad barnen själva är intresserad av. Tex, gillar man att sjunga "huvud, axlar, knä och tå!" kan man ett tema den veckan som handlar om de olika kroppsdelarna. De går på promenader, leker ute varje förmiddag, bakar ibland på Fredagar, äter hur mycket frukt de vill, sjunger, fotograferar de dem gör, ritar, målar och går till bibliotekt. Det är en väldigt mångkulturell förskola så de satsar mycket på språk och att få in delar av allas kulturer. De har en modersmålspedagog som kommer till förskolan och tillbringar tid med varje enskilt barn som behöver och vill det. Nu på föräldramötet var vi 14 föräldrar. 7 män och 7 kvinnor, varav 7 var svenskar och 7 var av olika utländska härkomster. Det var 4 förskolelärare där, vara hälften av  dem var också utländska. Fantastisk uppdelning!

Jag tycker det låter väldigt bra! I början kunde jag bara fokusera på att förskolan fick sin mat färdiglagad. Men nu efter att ha träffat alla fröknar och hört vad förskolan har för inriktning och syn på saker och ting, vad de prioriterar och tycker är viktigt, är jag väldigt positiv! Det är en liten förskola som värnar om den lilla individen och ser varje barn för sig. Varje barn,  oavsätt ålder, behov eller härkomst får det den behöver och får utveklas på sitt vis. Oavsätt som det handlar om att man vill sova ute i sin vagn istället för i myshörnan eller utveckla sitt modersmål.

Jag är nöjd, längtar tills Estridh ska få börja där! Jag tror det kommer passa henne väldigt bra (:

Nu är det godnatt för mig... Jag drar mig för att gå och lägga mig själv i sängen. Kallt, tråkigt, tomt och ensamt. jag ska läsa en bok och ha TVn på tills jag somnar. Det kanske hjälper mot ensamheten. Sov så gott sötnosar så hörs vi i morgon!


Malin

Gud vad bra det låter! Är det ett Montessori dagis? Det låter så i alla fall. Kram på dig.

2008-10-07 @ 14:55:24
URL: http://malinlolita.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: