Barnmat - Kycklinggryta med ris

Igår gjorde jag en ny uppsättning mat till Estridh. Denna gången blev det kycklinggryta med ris. För att komma på vad man ska ha i när man gör sånna här riktiga maträtter brukar jag läsa på barnmatsburkarna i affären vad som finns i, sen får man fixa ihop maten efter det!

Ingredienser: (15port)
  • 300g kycklingfié
  • 3 dl Milda matlagningsgrädde
  • 1 röd paprika
  • 1 gul lök
  • 1 burk majs
  • Curry
  • Svartpeppar
  1. Lägg majsen i en skål och mixa lite, så att det senare inte bara blir hela majskorn i grytan.
  2. Hacka paprikan och lägg i bland majsen, mixa lite till.
  3. Bryn löken i lite smör, och häll sen i kycklingen som är hackad i ganska små bitar. Låt de stekas tillsammans tills kycklingen är klar.
  4. Häll i grädden och låt de koka upp.
  5. Jag kryddade sen med lite, lite curry och svartpeppar. Men man kan självklart ha i vad man själv vill. Men jag tyckte det här blev en väldigt mild men ändå smakrik kryddning!
  6. Mixa grytan tills den får lagom stora bitar.
  7. Häll i så mycket kokt ris som du tycker behövs! För mig blev det knappt 2½ dl.

Klicka upp maten i portionsstora klickar på smörpapper på en skärbräda. Låt maten svalna, och ställ sedan in den i frysen.


Så här blev maten när den var klar. Estridh gillade den som bara den! Hon tycker faktiskt om hemlagad mat mer än köpt.

Dessutom blir det betydligt billigare att göra hemlagat! Jag räknade ihop vad ingrediensera till de här portionerna kostade, och vad köpt barnmat hade kostat. En sån här portion kostar 2,06kr gemfört med en köpt barnmatsburk som går på strax under 10kr. Om man räknar på att hon äter 2 portioner mat/ dag så kostar köpans mat 480kr/månad. Hemlagad går på 124kr/månad. Det är en ganska stor skillnad tycker jag! Dessutom är det riktigt kul att göra eget och man vet precis vad som är i!



Emma

Åh, vad gott det ser ut!!

Billigt dessutom! =)

2008-06-30 @ 09:57:27
URL: http://emmaasilverberg.blogg.se/
Emma

Förresten, hur förvarar du dem i frysen?

Har du många olika sorters mat du gör vid samma tillfälle eller du har en sort tills den är slut?



Tror jag ska be mannen att göra storkok tillsammans med mig till vår lilla bebis, jag hatar nämligen att laga mat :D hih..

2008-06-30 @ 10:00:27
URL: http://emmaasilverberg.blogg.se/
Pauline svarar!

Emma: När jag har fryst de där klickarna så lägger jag dem i plastpåsar i frysen. Jättelätt att bara portionera upp och tina för dagen. Jag brukar försöka ha ungefär 3 olika soters mat i frysen så man kan variera lite från dag till dag. helst en fiskrätt, en kötträtt och en vegetarisk. Men så blir det ju inte alltid..

2008-06-30 @ 17:33:54
URL: http://sofiapauline.blogg.se/
Nina

Jag skulle också vilja kunna göra egen barnmat,, men har inga bra recept,, om du har lust & tid så får du gärna maila några recept hihi. :)

2008-06-30 @ 21:37:54
URL: http://ninawikizz.blogg.se/
Ida

ett tips... jag köper alltid fryst majs när jag gör barnmat. Innehåller inget salt som burkmajs brukar göra.

2008-07-03 @ 21:16:01


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: