Att sluta amma

Kanske jättetråkigt att läsa för er som inte har barn eller ammar. Men eftersom jag fick frågan så tänkte jag att jag svarar på den direkt här, det kanske är fler som undrar!

Eftersom det inte funkade för oss med nattamningen så bestämde jag mig för att sluta amma. Jag hade egentligen velat amma henne längre, men eftersom det inte alls funkade på nätterna så var det uteslutet. Hon vaknade var och varannan timme och behövde bröstet för att kunna somna om. Så vaknade vi och störde varandra hela tiden och det blev inga bra nätter eller sömn för någon av oss. Droppen blev när jag för första gången någonsin fick sår på bröstvårtorna och det gjorde ont som helvete att amma. Då bestämt jag mig för att sluta.

Vi det laget ammade jag henne regelbundet under dagen mellan hennes fasta mål + på nätterna. Jag började med att dra ner tillfällerna på dagen. Efter någon dag var det bara 2 gånger per dag. Estridh ville såklart ha tutte oftare än så, tex. när hon skulle sova. Men då fick hon flaska med välling som hon blev mer och mer van vid. Eftersom jag ammade mer och mer sällan, och efter en vecka var det bara en gång på kvällen så försvann mycket av mjölkproduktionen väldigt fort.

Bland de sista gångerna jag ammade Estridh var på kvällen när hon skulle somna, men hon var liksom inte så intresserad som förut. Hon vara orolig och vred sig och gnällde tills jag la henne i sin säng och stoppade vällingflaska i munnen på henne. Då slukade hon 260ml och somnade som en stock. Sov jättebra hela natten och vaknade bara en gång och ville ha mer välling. Det fick hon, sen somnade hon om till 8:00 på morgon. Då var det inget snack om saken; vi lägger ner amningen. Varför hålla på när det funkar bättre utan?

Jag tror att hon själv lessnade på bröstet när det inte kom så mycket mjölk som hon ville, och därför kunde hon uppskatta vällingen mer och mer. Efter det har vi fortsatt att ge en flaska välling på kvällen och efter det sover hon längre perioder och är mycket lugnare, gladare och harmonisk (låter fjantigt, men jag hittade inget bättre ord) på natten.

För mig har det inte varit några problem att sluta. Mjölkproduktionen gav sig på bara en vecka, max! Jag behövde heller aldrig hålla på att mjölka ur. Eftersom mjölken försvann så fort så blev Estridh mindre intresserad också. Det gick liksom hand i hand vilket gjorde hela nertrappningen väldigt snabb & effektiv.

Jag tror både Estridh och jag var överrens om att sluta amma nä jag väl bestämde mig. Värre kan väl vara om bebisen inte är lika med på att sluta som mamman. Eller tvärtom. Jag tyckte det var jättemysigt att amma, och ibland kan jag sakna det också. Närheten som inte går att jämföra på samma dag med flaskmatning. Men det är mycket lättare att sluta om man märker att det faktiskt blir bättre.

Och det blev det ju för oss. Jag vet inte alls hur tanterna på BVC säger att man ska sluta. Men så här var det för oss. Egentligen var det bara att lyssna på Estridh och vara uppmärksam på hur hon ville ha det, så gav det sig själv. Nu älskar hon vällingen och sover som en prinsessa på nätterna!


keffanna

Jag kanske borde börja ge Ellicka lite annat på nätterna, eller dagarna. Är trött att behöva amma henne jämnt med endast 2 timmar imellan.

2008-06-04 @ 05:25:47
URL: http://fikasugen.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: