Julbak - kardemummakolor!


Några av de goda kolorna! Bakplåtspapper fick bli kolapapper.

Puh... efter att ha suttit och rullat in dessa 327 små dyrgripar i papper i nästan 2 timmar är min högra axelmuskel helt paj. Känns som den dragit ihop sig till en liten hård, öm boll som bara gör ont. Men Johan har utlovat massage till i kväll, så jag ska förstöka stå ut tills dess. Som ett plåster på såret så är kolorna gudomligt goda! Helt underbara. Receptet hittar ni här. Faktiskt enkla att göra egentligen, det är bara jag som ska spexa till det och slå in dem i papper och hålla på... men det behöver man inte göra. Jag har ju tryckte en liten scrapstämel på varje kolapapper också, som dekoration. Men när kolorna väl skulle rullas in visade det sig att det inte syndes så bra med en brun stämpel, på ett brunt papper med en brun kola i. Men men, det finns ju vitt bakplåtspapper också, det ska jag använda nästa gång. För just det, det är bakplåtspapper jag haft och gjort kolapapper av. Ganska fint, visst? Tycker om när det ser lite gammeldags och hemmagjort ut!

Men man kan gör kolorna liiiite hårdare också och ha de som vanliga utskurna rutor också. Men jag gjorde så här, titta får ni se:

Här kokas kolan. I receptet stod det 15-30 min, men jag kokade mina i 1 ½ timme innan de blev bra i det lilla vattenprovet. Men får väl helt enkelt känna sig fram. Sen häller man ut smeten på en plåt för att stelna och kallna. Jag gjorde dubbelsats, då blev det så mycket så att det täckte en vanlig bakplåt.


Snabbt gick det att få dem lite håradre ute i kylan på balkongen! Jag ville ändå ha dem lite mjuka, eftersom jag skulle trycka till dem lite och forma dem i pappret sen. Efteråt skar jag upp bitar i kolan (jag har provsmakat en bit i mitten där :P), sen var det bara börja rulla! Jag upptäckte att jag gjort alldeles för stora bitar på plåten, så det blev ungefär 2 kolor på varje liten ruta på plåten. Det vill säga över 327 kolor som alla skulle rullar in i ett litet papper...


Tada! Här är dem, alla små godbitar. Fina va?!

Vet inte om jag orkar baka morotskakor ikväll, får nog bli i morgon. Känner att jag vill göra någonting annat än att stå i köket denna dag. Tex. göra ett litet avbrott och gå och byta en härlig bajsbjöla på Estridh, tycker det kom en liten odör när hon sprang förbi... Ja, plikten kallar.


Hanna

Duktig du har varit & jätte fina är dom xD hehe

2008-12-18 @ 19:09:40
URL: http://hannaremmo.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: