Pepparkakor och riktiga lussekatter

God kväll! Har nyss fällt en tår i soffan för Kevins vinst av årets Idol. Jag och Johan ringde en gemensam gång på Alice (jag har som princip att aldrig rösta annars i TV program, bara i finalerna), men Kevin är helt klart värd vinsten han också. Men någonstans känns det som att Kevin är en bättre atrist och skulle klara sig bra på egen hand med sitt egna material. Till skillnd mot Alice som verkligen är IDOL, och skulle göra det färdigskrivna materialet hur bra som helst! Kanske till och med skulle behöva den där sista putten i rumpan för att lyckas. Men men. Kevin är helt klart en värdig vinnare! Vem hejjade ni på?

De 3 timamrna fram tills Idol började har jag ägnat åt julbak. Det har blivit både pepparkakor och lussekatter här i kväll, väldigt mysigt. Och gott! Jag säger tack till våran gudomligt händiga köksassistent som hjälper mig på traven med världens bästa lussedeg. Även om den lämnar oförskämt mycket disk efter sig.. Jaja, nog om det. Jag har ju önskat mig en diskmaskin av tomten i julklapp så jag hoppas han hör mig :P Nu ska ni få se vad duktig jag har varit:


Jag bakar peppisar


Vi hade lite dåligt med olika formar, men vem kan få nog av hjärtan egentligen? :P


Glasryen är ju det som gör pepparkakorna goda! Till vänster blandar jag kramellfärg i glasyren (florsocker+vatten), och till höger har jag hällt upp de i olika påsar som man sen gör ett litet hål i för att kunna få en fin pip!


Pepparkakor med sina mönster. Okej, endel blev lite brända, men pyntar man dem med socker smakar de gott ändå :P


P + J = E! Så sant som det ä skrivet på en pepparkaka.


Några fina lussebullar i formen av hjärtan, kringlor och snoppar påväg in i ugnen!


Tada! Visst blev dem fina?! Om ni bara kunde känna hur gott de luktar också... mmh!


Det är bara jag som verkar göra riktiga lussekatter! Söta va?!

Har ni hunnit julbaka något ännu? Tycker det är så himla mysigt. Förra året satt jag som klistrad framför Leila Lindholms julbaksprogram "Leilas jul" och gjorde en hel del av recepten. Japp, så nu har vi äkta lussekatter till morgonkaffet i morgon. Vi ska försöka leta upp ett luciatåg också, Estridh måste ju få höra de fina sångerna och se alla ljusen. Hon minns nog inte så mycket av förra året..

Ha en trevlig kväll nu! I morgon är det lusselelle! (ps, min systers födelsedag också!)


Jennifer

Haha Vi blir ju också P+J=E!!!

Funderar på att åka till julmarknaden på Grönan imorrn. Vill ni följa med???



kramar

2008-12-13 @ 16:19:35
URL: http://lillasockersota.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: